Jouw WordPress website beter vindbaar maken

Onderdeel van jouw WordPress website is uiteraard SEO. Waarom, omdat jij veel meer mensen kennis wilt laten maken met jouw onderneming. Gelukkig ben je jezelf bewust van SEO, maar hoe heb je dit toegepast, is alleen de plugin van Yoast voldoende?

De plugin geeft een goede indicatie, reikt verbeterpunten aan. En natuurlijk ook jij zorgt ervoor dat het bolletje in het verkeerslicht van dat artikel groenlicht krijgt. Maar is dat ene groene bolletje wel voldoende, hoef je verder geen aandacht te geven aan andere SEO punten die jouw website beter vindbaar maken?

Check daarom onderstaand artikel eens en kijk of er voor jouw WordPress website een bruikbare tip tussen staat. 

Gebruik alleen originele content

Uiteindelijk wil jij jouw bericht, artikel of product onder de aandacht van bezoekers brengen. Het is sterk aan te raden om hiervoor vanuit jouw vakkennis en expertise passende tekst(en) te schrijven. Regelmatig kom je “geleende” artikelen tegen van andere blog’s of website’s. Om hoger in de zoekmachine te eindigen werkt deze methode averechts. Orginele teksten zijn is dus van groot belang en waardevol. Maar wat als jij nu niet zo’n schrijver bent? Dan zijn er professionele tekstschrijvers die dit voor jou kunnen doen. Hiervoor moet je wel budget voor inzetten, maar op langere termijn gaat deze methode je dan wel helpen. 

Mocht het voorkomen dat jouw geschreven teksten op een andere website zijn geplaatst is er mogelijk sprake van de schending van het auteursrecht.

Omdat er flinke boetes kunnen staan op deze schending is het niet verkeerd te onderzoeken wat jouw mogelijkheden zijn, dit kan bij diverse advocaten die gespecialiseerd zijn in auteursrechten op het internet. Overigens geldt dit ook voor afbeeldingen die zonder toestemming gebruikt worden.

Om te ontdekken of er content van jouw website gekopieerd check dan; https://www.seoreviewtools.com/duplicate-content-checker 

 

Relevante zoektermen 

Dit lijkt lastiger dan bedoeld wordt. Als je jouw content schrijft vanuit passie en vakbekwaamheid, en jargon voorkomt, dan zit je al een heel eind op de juiste weg. Herhaal ook niet oeverloos dezelfde woorden in de tekst, maar houd jouw teksten leesbaar en overzichtelijk. Je schrijft jouw content voor bezoekers/ potentiele klanten. Die zitten niet te wachten om een stuk te lezen wat uitsluitend is geschreven om hoger in de zoekmachine te eindigen. Kortom; schrijf waar jouw website overgaat, informeer mensen en maak je tekst niet te ingewikkeld.

 

Website beter vindbaar maken, WordPress webdesign | SEO | Conversie

Maak gebruik van H1, H2, H3, koppen en subkoppen


Je bent begonnen met het schrijven van jouw content, belangrijk is om een duidelijke verdeling te maken onder de verschillende onderwerpen. Maak daarom gebruik van alinea’s met koppen en subkoppen. Het houdt jouw tekst overzichtelijk en mensen zullen dit waarderen. Daarnaast kunnen bezoekers in een oog opslag zien of het artikel wat je aanbiedt relevant of interessant voor hen is.

Zoals eerder genoemd, schrijven van tekst doe je niet voor Google, maar tekst optimaliseren voor betere resultaten dat is weer iets anders. Bij het indexeren van jouw wesbite crawlt Google namelijk de koppen en subkoppen op jouw site om te kijken of artikelen relevant zijn in combinatie met de verschillende zoektermen. Als je dit weet kun je dit ook inzetten om gewaardeerd te worden.

Als je een pagina gaat maken zal vaak standaard de H1 kop door het thema gegeven worden. Elk thema geeft jou de keus welke kop je wilt gebruiken, van H1 tot H6, dus welke jij wilt inzetten bepaal je helemaal zelf. Maak niet alleen maar gebruik van H1 koppen, maar verdeel de verschillende over je pagina’s.

Gebruik interne links in je artikelen


De verschillende artikelen op jouw website kunnen onderling ook weer raakvlakken hebben. Of artikelen kunnen langer geleden geschreven zijn en je wilt hiernaar verwijzen. Om bezoekers te informeren over de verschillende artikelen kun je ze doorverwijzen met interne links. Interne links doen niets anders dan verwijzen naar een ander artikel of bericht op jouw website.  Als voorbeeld; ben jij al bekend met backlinks of wil je er meer over weten,
check dit artikel.

Een interne link is krachtig en heeft altijd al “waarde” aan websites gegeven, en wat te denken van het hoofdmenu van jouw website. Het hoofdmenu is een schoolvoorbeeld van interne links. Dit hoofdmenu komt op elke pagina terug, Google leest dus mee. Besteed aan je hoofdmenu ook aandacht.

Het hoofdmenu helemaal boven de vouw van je site en de footer is het sluitstuk van jouw website. Hier kun je dus mooi een aantal interne links kwijt. Maak hiervoor dan ook ruimte en biedt jouw bezoekers een alternatief footermenu aan. Dit tweede menu geeft dan ook weer waarde af aan ander pagina’s.

Website beter vindbaar maken, WordPress webdesign | SEO | Conversie

ALT-teksten bij jouw afbeeldingen

Binnen WordPress heb je de mogelijkheid om een alternatieve tekst aan jouw afbeelding mee te geven. Dit doe je niet voor bezoekers van jouw website, simpelweg omdat deze ATL-tekst niet wordt getoond, maar voor wie dan wel? Dit doe je omdat Google deze ALT-tekst kan lezen.

Een alternatieve tekst vul je dus bij alle mediabestanden in die jij inzet op jouw website. De ALT-tekst beschijft eigenlijk voor Google waar het mediabestand overgaat.

  • Een Alt tekst moet kort maar beschrijvend zijn. Zorg dat de tekst een goede representatie van de betreffende afbeelding is.
  • Wat helpt bij het invullen van deze tekst is dat het focus zoekwoord ook gebruikt wordt.
  • Gebruik één of twee woorden uit de titel van je artikel in de Alt tekst.

Behalve de Alt tekst is ook de titel van je afbeelding belangrijk om in te vullen. Ook hierbij is het zaak dat je een korte, relevante tekst gebruikt.

Handig om te weten is misschien dat er plug-ins beschikbaar zijn die de ALT-tekst automatisch voor je genereren.

Even een kleine zijstap, denk ook na over het bestandsformaat van de afbeelding; je kunt .JPG, .GIF, .BMP en .PNG afbeeldingen uploaden, maar zoekmachines willen snel indexeren en dat gaat het beste met .PNG bestanden. 

Optimaliseer de meta-omschrijving van je WordPress website


Een meta wat? Begrijpelijk…. Maar een meta-omschrijving is niet meer dan datgene wat bezoekers zien als ze pagina’s of artikelen in de zoekresultaten van de zoekmachines zien.

In de meta-omschrijving vertel je eigenlijk in het kort waar de content over gaat en informeer je bezoekers eigenlijk of het wel of niet interessant voor hen is om de klik te maken. Dus vertel krachtig en kort, waarom jij die specialist bent of waarom jij de goedkoopste aanbieder bent. Overigens, voor de ranking in de zoekmachines heeft de meta-omschrijving eigenlijk geen invloed. Wat je wel terugziet in de Google resultaten is als potentiële bezoekers het zoekwoord wat jij hebt gebruikt in de meta-omschrijving terug zien vet gedrukt is.

De paginatitel aanpassen

Om met de deur in huis te vallen; 
De onvoorspelbaarheid van Google geeft geen garantie dat de paginatitel ook zo wordt getoond als jij hebt voorgesteld. 

Maar de Yoast SEO plugin helpt jou een opmaak te genereren die jij wilt, je maakt dus een voorstel.
Met het gebruik van deze plugin kun je ook de paginatitel en een metaomschrijving aanmaken.

De paginatitel is van belang voor de vindbaarheid van jouw website. Zorg er dan ook voor dat de zoekterm (keyword) voorkomt in de paginatitel.

Hiervoor zijn een aantal redenen, in de eerste plaats zal een zoekende en potentiële bezoeker jouw paginatitel samen met de meta-omschrijving in de resultaten van de zoekmachine lezen, hoe krachtiger en pakkender deze is, des te beter.
Om te zorgen dat jouw bericht of pagina door Google “gevonden” wordt heeft het de voorkeur deze zoekterm vooraan in je paginatitel te plaatsen.

 

Geoptimaliseerde permalinks in WordPress

Hoe staan jouw permalinks erbij?
Niets aan gedaan en staat er standaard in de URL balk: www.jouwdomeinnaam.nl/?p=123

Daar kun je verandering in aanbrengen en dit kun je op twee manieren doen;

  • Via je dashboard naar Instellingen > Permalinks
  • Direct onder je paginatitel van jouw nieuwe pagina of bericht, ook daar kun je de permalink wijzigen.

Als je de permalink gaat wijzigen zorg dat je een duidelijke URL aanmaakt en zet vermeld je belangrijkste zoekterm.

LET OP!

Bij het wijzigen van permalinks van al bestaande pagina’s dien je wel een 301-redirect in te stellen, anders krijgen bezoekers de Page-404 error.

 

Gaat bovenstaande net even te ver voor jou?

Neem contact op!

Skip to content