Waarom reviews kopen schadelijk is voor je online reputatie

Nadelen van het kopen van reviews geven in eerste instantie niet direct het gevolg voor jouw website. Het kopen van reviews lijkt op het eerste gezicht een slimme manier om de online zichtbaarheid van je bedrijf snel te verbeteren. Je ontvangt in korte tijd meerdere vijfsterrenbeoordelingen, wat het vertrouwen van potentiële klanten zou moeten versterken. Toch is dit schijnvoordeel vaak de voorbode van serieuze reputatieschade.

Echte klantbeoordelingen zijn goud waard

Klantreviews spelen een cruciale rol in het aankoopproces. Bezoekers van een webshop of zakelijke website willen zekerheid en betrouwbaarheid. Positieve recensies kunnen dan ook net dat laatste zetje geven richting een aankoop of contactaanvraag. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 35% van de consumenten afziet van een aankoop na het lezen van slechts één negatieve beoordeling.

Negatieve reviews horen erbij – en zijn soms zelfs nuttig

Het is bijna onmogelijk om negatieve feedback volledig te vermijden. Zo’n 51% van de bedrijven ontvangt wel eens een negatieve beoordeling – vaak geplaatst door een ontevreden klant, een concurrent of een zogenaamde ‘internet troll’. Hoewel dit frustrerend is, vormt het juist een kans om je klantenservice te verbeteren of je merkverhaal te verduidelijken.

Waarom reviews kopen een valkuil is

Wanneer negatieve feedback zich opstapelt, lijkt het aantrekkelijk om positieve reviews te kopen om het evenwicht te herstellen. Toch is dit risicovol. Het gebruik van valse reviews kan leiden tot sancties van platforms zoals Google, Trustpilot of Bol.com, die steeds beter zijn in het detecteren van onnatuurlijke reviewpatronen. Ook kunnen klanten je bedrijf als onbetrouwbaar beschouwen wanneer ze doorhebben dat beoordelingen niet authentiek zijn.

Kies voor duurzame groei

In plaats van reviews te kopen, kun je beter investeren in echte klantbeoordelingen. Vraag tevreden klanten actief om hun mening, bied een uitstekende service en reageer professioneel op feedback – zowel positief als negatief. Zo bouw je stap voor stap aan een betrouwbare online reputatie die wél standhoudt.

Gebruikers rollen en bijbehorende rechten WordPress

Het kopen van Google reviews; een slecht idee.

Het kopen van reviews neemt een steeds grotere vlucht. Reviews worden steeds belangrijker en het aanbod van bedrijven die daarop inspelen groeit met de dag. Als eigenaar van een bedrijf heb je waarschijnlijk al eens ervaren dat deze recensies invloed hebben op de omzet van jouw bedrijf. Het kopen van reviews kan flink oplopen maar die uitgave weegt soms wel op tegen de omzet die je daarmee kunt genereren.

De reputatie van jouw bedrijf

Het opbouwen van een betrouwbare en goede reputatie kost nu eenmaal veel tijd. Het afbreken door het inzetten van gekochte reviews breekt deze reputatie in een bliksem snelheid weer af.
De geloofwaardigheid van jouw bedrijf zal een enorme deuk op lopen. Om dit te kunnen herstellen zal erg lastig zijn. De kans om “ontdekt” te worden wanneer er gekochte reviews zijn ingezet neemt steeds verder toe.

Google Penalty’s

De algoritmes van Google worden steeds slimmer en intelligenter. Steeds gemakkelijker wordt het om nep reviews te kunnen opsporen. Als er daadwerkelijk bewijzen zijn dat een bedrijf zich schuldig maakt aan het kopen of het zelf plaatsen van deze fake reviews zal er actie worden ondernomen.
De kans dat je vanuit de zoekmachine “verdwijnt” is daarbij best denkbaar en betekend dat de vindbaarheid van jouw bedrijf sterk afneemt.

 

Reviews worden verwijderd

Als de technieken om gekochte recensies op te sporen dus steeds beter worden is de kans om gevonden te worden dus groot. Als nep recensies gevonden worden zullen deze ook worden verwijderd. Het geld dat je hebt besteed aan het kopen van deze reviews levert dan zeker niet op wat je had beoogt. Veel geld uitgeven aan gekochte reviews die vervolgens binnen enkele uren of dagen weer offline gehaald worden is geen investering en leveren – anders dan het uitgeven van geld – ook niets op.

Gebruikers rollen en bijbehorende rechten WordPress

Een fake recensie is gewoon strafbaar

De toezichthouder ACM heeft aangekondigd hard op te gaan treden tegen bedrijven die reviews kopen. In het buitenland zijn er al verschillende gevallen bekend waarbij bedrijven hoge boetes hebben gekregen omdat zij zich schuldig hebben gemaakt aan het misleiden van consumenten.
Als voorbeeld; in Italië heeft een man 9 maanden celstraf gekregen, met daarboven op een boete van € 8.000,- voor het verkopen van recensies voor Tripadvisor 

Gaat bovenstaande net even te ver voor jou?

Neem contact op!

Altijd dezelfde dag geholpen

Niets vervelender als jouw website niet doet wat je eigenlijk had gewenst. Ben je helemaal offline of loop je tegen problemen aan? Met onze support optie ben je dezelfde dag nog geholpen.

Via de app reageren wij binnen 1 uur.

Stel je WordPress vraag.
1
👋 Even chatten?
👋 Even chatten?
Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.

Reageren doen we meestal binnen 1 uur.