De inhoud van jouw webshop moet gevonden worden
Bijna af, je hebt jouw website en shop gebouwd en natuurlijk wil ook jij dat je geinvensteerde tijd of geld zich terug vertaald in bezoekers (potentiële klanten). Maar hoe worden artikelen in jouw webshop nu op een goede manier gevonden? Vergis je niet, SEO voor jouw webshop is belangrijk. Besteed hieraan tijd, veel tijd. Het juist toepassen van SEO kan je in de toekomst een goed rendement opleveren.
Contentstrategie voor jouw webshop
Net als bij de toepassing van SEO op je website wil Google graag weten waar je pagina over gaat. Je zult hierdoor content moeten inzetten om gevonden te worden. Binnen deze content dien je rekening te houden met zoekwoorden die getoond moeten worden in de zoekresultaten van Google. Hoe beter jouw content hoe hoger is jouw ranking. Besteed dus tijd aan de opbouw van goede content.
Meerdere tips omtrent SEO voor jouw website vindt je binnen onze blog.
We richten ons nu verder op jouw webshop.
De basis is zoekwoorden
De basis van contentstrategie is het onderzoeken welke zoekwoorden passen binnen jouw niche. Een zoekwoord geeft inzicht welk woord of zoekterm waardevol is.
Binnen onze blog vindt je ook een uitleg over deze zoektermen of keywords.
Voor jouw webshop maak je onderscheid in twee soorten zoekwoorden. Je hebt zoekwoorden die je wilt inzetten in je blog en daarnaast zijn er zoekwoorden die je wilt inzetten voor jouw producten/ artikelen.
Zoekwoorden voor jouw producten
Om te beginnen, is de optimalisatie op het gebied van zoekwoorden in jouw webshop beter als die van jouw concurent, zul je deze bezoekers terugvinden in jouw webshop. En andersom geldt dit natuurlijk ook, besteed je geen tijd aan zoekwoorden voor jouw producten, en doet de concurent het beter……….
Jouw webshop is gevuld met een ruim assortiment producten, die wil je tonen aan bezoekers. Maar hoe kun je dit nu effectief doen.
Belangrijk voor jou is om te weten; hoe zoeken deze bezoekers op het internet. Welke zoekwoorden gebruiken zij om tot het product te komen welke zij mogelijk willen kopen. Om dit te begrijpen zul je dus een onderzoek moeten doen naar de juiste keywords (zoekwoordenonderzoek).
Tijdens het onderzoek naar deze keywords is het wellicht handig als je een overzicht maakt met de woorden die een hoog volume hebben.
Hoge volumes zijn interessant maar een product met een hoog volume, maar een lage marge kun je beter eerst geen prioriteit geven.
Sta bij jouw onderzoek ook even stil bij;
- Welke producten worden het meest gezocht
- Hoe doet de concurrentie het?
- Zijn er meerder keywords voor hetzelfde product of categorie
- Wordt er gezocht op specifieke producten of juist op een algemene zoekterm
- Op welke producten of categorieeën leg jij de focus, wat verkoopt het beste
Heb je jouw onderzoek afgerond, dan kan het optimaliseren van producten gaan beginnen.
Kijk eerst even of de titel van jouw pagina, de naam van het product of de naam van de categorie anders is dan je nieuwe zoekwoord. Heeft het zoekwoord wat je nu gebruikt minder volume, pas deze dan aan met je nieuwe zoekwoord.
Verwerk bij je producten tekst en optimaliseer deze met zoekwoorden indien dit mogelijk is. Of te wel, houdt je tekst leesbaar voor potentiële klanten.
Tekst die onsamenhangend is en waarvanuit blijkt dat deze alleen ter optimalisatie is ingezet kan juist een tegenovergesteld resultaat geven. Potentiële klanten haken dan af.
Maak je tekst(en) ook dusdanig dat deze niet afleidt van de producten die jij in je webshop aanbiedt. Het gaat per saldo om jouw product en niet om de tekst die erbij vermeld wordt.
Blogzoekwoorden
Oke, producten geoptimaliseerd, dan kun je hierna de SEO van jouw blogs optimaliseren.
Het optimaliseren van blogs en de zoekwoorden die je hierbij inzet zijn anders dan die voor jouw producten uit je webshop.
Bij een blog richt je de zoekwoorden op de problemen die “zoekers” kunnen hebben. Op het moment dat jij de juiste keywords gebruikt komen ze op jouw blog. Binnen jouw blog maar je een verwijzing naar een product die hun probleem kan oplossen en jouw bedoeling is geslaagd.
Als je jouw blog gaat optimaliseren is het aan te bevelen te kiezen voor longtail keywords.
Huh…. Long tail zoekwoorden, jazeker, als voorbeeld:
Stel je verkoopt fotocamera’s;
Spiegelreflexcamera = Een Shorttail zoekwoord
Wat is een goede spiegelreflexcamera voor gevorderden = een longtail zoekwoord
Richt je dus niet alleen op zoekwoorden met een hoog volume, bij een blog kan het juist interessant zijn te kiezen voor de long tail keywords.
Rich Snippets
Naast de hierboven genoemde tips is het handig ook je titel en metabeschijving te optimaliseren. Voor je webshop is dit helemaal handig, je wilt immers de concurent aftroeven. Opvallen tussen de zoekresultaten is dan wel belangrijk. Hoe je kunt opvallen?
Wees hierbij creatief, denk vanuit de “zoeker” en kijk of jij voor jouw producten de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld reviews te krijgen. Deze worden vermeld in het overzicht van de zoekresultaten.