Hoe gebruik ik Google Analytics

Wat doe jij met beschikbare data van jouw WordPress website/ webshop?
Al lijkt het niet de moeite waard, het is toch een kwestie van het analyseren van die beschikbare data. Deze data kun je vervolgens gebruiken om een strategie te bepalen, die niet alleen op korte termijn geld oplevert, maar zeker voor de langere termijn.

 

Gebruik Google Search Console, haal belangrijke informatie op

Tijdens de bouw van jouw WordPress website dien je rekening te houden met een aanmelding bij Google Analytics, tenminste als je in de toekomst jouw statistieken wilt gaan analyseren. Laat jij een website bouwen bij een webdesigner vraag dan of hij dit voor jou website kan realiseren, aanmelden bij Google Analytics en Search Console is overigens gratis.

Het verschil:

Analytics geeft gedetailleerde en verder gaande statistieken over bezoekers

Search Console laat jou statistieken zien met wat er in de zoekmachine gebeurt met jouw website

 

Meer en meer bezoekers op jouw website

Als je inlogt op Google Search Console kun je al snel zien hoeveel keer er “geklikt” is op jou website
vanuit organic search. Naar de hoeveelheid bezoekers kun je nog meer specifieke informatie voor jouw WordPress website terugvinden. Als je Search Console opent en de zoekanalyse gaat bekijken, dan zie je in het scherm hoeveel “klikken” er in 28 dagen zijn geweest. Naast dat je kunt zien hoeveel “klik” jij hebt kun je ook de zoektermen terug vinden die hierbij zijn gebruikt.

Het eerste wat je dient te doen om meer informatie van Search Console te verkrijgen is het selecteren van vertoningen, Click Though Rate (CTR), en positie

Klikken: 
Aantal keren dat gebruikers klikken op je gebiste als vertoning

Vertoning:
Aantal keren dat jouw webpagina als resultaat door Google is getoond

CTR ( Click Though Rate ):
Verhoudingspercentage tussen vertoning en klik

Positie:
Gemiddelde positie van jouw webpagina voor de gebruikte zoekterm

Hogere ranking, hoe dan

Als je die zoektermen binnen Google Search Console ziet, zijn dit de standaard zoektermen, echter wel goed om deze door te nemen. Mogelijk zie je hier ook termen tussenstaan waar jezelf zo snel niet was opgekomen of die associëren met een ander woord die je nog niet hebt ingezet. Om hoger te gaan ranken binnen de zoekmachine zul je moeten beschikken over specifiekere informatie, zodat je goed weet wat je kunt doen om deze stijging te gaan realiseren.

Daarom gaan we pagina’s selecteren en informatie verzamelen. Google Search Console toont je een overzicht van al je webpagina’s, deze informatie kan zorgen dat jij inzicht krijgt in je best presterende pagina’s, blogs en berichten. Hierdoor kun je dus opmaken wat het beste presteert – waar hij rankt binnen Google – op jouw WordPress website en hoeveel bezoekers deze krijgt via een organic search.

Veel en weinig vertoningen, waar richt ik mij op

Lastig! Je hebt nu informatie, maar waar ga jij je als eerste op richten?
Pak je de goedlopende pagina’s, blogs en berichten en ga je hiermee – nog – meer traffic binnenhalen of maak je prioriteit van de pagina’s, blogs en berichten die eigenlijk helemaal niet goed scoren en jouw WordPress website amper voorzien van organic traffic. Deze keuze kun jij alleen maar maken omdat alleen jij zelf weet wat je doelstelling is.

Welke opties zijn er:

Pagina’s die buiten de Top 10 vallen:

Net buiten de top 10 is natuurlijk alsnog door Google redelijk goed geranked, maar toch, ze vallen wel net buiten de 1ste pagina. Feit is dat resultaten op pagina 2 ongeveer een CTR hebben van 0.5%. Wat Google hiermee eigenlijk aangeeft is dat zij je content wel willen ranken ofwel deze pagina’s zijn zeer interessant. Als je deze pagina’s aanpakt door verbeteringen door te voeren en nogmaals de aandacht geeft met deze wetenschap van deze statistieken, dan kan er een stijging plaats vinden waardoor de pagina’s, blogs en berichten een aantal plaatsen kunnen stijgen, daardoor mogelijk tientallen of zelfs honderden extra klikken kan genereren

Pagina’s met een – in verhouding – lage CTR:

Dit zijn pagina’s met veel vertoningen en – mogelijk – een hoge positie, maar weinig klikken. Bij deze pagina’s – die op pagina 1 ranken –  ligt de oorzaak voor het lage aantal klikken vaak niet bij de content. Hier zal de winst te behalen zijn bij de meta-omschrijving en mogelijk ook de titel.

 

Zoektermen, waar heb ik de beste score

Hier toont Search Console je de zoektermen die gebruikt zijn, waarbij die bepaalde webpagina naar voren kwam als één van de resultaten. De logische vervolg stap is dat de specifieke webpagina wordt gevuld met content waarop in de toekomst de verwachting is dat hierop zal worden geklikt. Wees secuur in welke kenwords je hierbij gaan inzetten. Maak een goed leesbare content die  waardevol zijn voor de context. Ontwikkel jij een zoekvolume van 2.500 per maand dan kan het klimmen van een aantal posities in Google zomaar een extra 5% CTR betekenen. Dat komt in dit geval neer op 125 extra klikken, en een verhoging van meer dan 35% aan organic traffic voor de webpagina! Voor een website met tientallen of mogelijk zelfs honderden (verouderde) webpagina’s valt er een enorme winst te behalen. Het mooiste is dat Google Search Console je precies vertelt wat er dient te gebeuren om hoger te kunnen ranken voor zeer relevante zoektermen.

Gaat bovenstaande net even te ver voor jou?
Neem contact op!
Wij kunnen de optimalisatie voor jou overnemen, geen zorgen, je site blijft tijdens deze handelingen gewoon Online!
Skip to content