Hoe gebruik ik Google Analytics
Wat doe jij met beschikbare data van jouw WordPress website/ webshop?
Al lijkt het niet de moeite waard, het is toch een kwestie van het analyseren van die beschikbare data. Deze data kun je vervolgens gebruiken om een strategie te bepalen, die niet alleen op korte termijn geld oplevert, maar zeker voor de langere termijn.
Gebruik Google Search Console, haal belangrijke informatie op
Het verschil:
Analytics geeft gedetailleerde en verder gaande statistieken over bezoekers
Search Console laat jou statistieken zien met wat er in de zoekmachine gebeurt met jouw website
Meer en meer bezoekers op jouw website
Als je inlogt op Google Search Console kun je al snel zien hoeveel keer er “geklikt” is op jou website
vanuit organic search. Naar de hoeveelheid bezoekers kun je nog meer specifieke informatie voor jouw WordPress website terugvinden. Als je Search Console opent en de zoekanalyse gaat bekijken, dan zie je in het scherm hoeveel “klikken” er in 28 dagen zijn geweest. Naast dat je kunt zien hoeveel “klik” jij hebt kun je ook de zoektermen terug vinden die hierbij zijn gebruikt.
Het eerste wat je dient te doen om meer informatie van Search Console te verkrijgen is het selecteren van vertoningen, Click Though Rate (CTR), en positie
Klikken:
Aantal keren dat gebruikers klikken op je gebiste als vertoning
Vertoning:
Aantal keren dat jouw webpagina als resultaat door Google is getoond
CTR ( Click Though Rate ):
Verhoudingspercentage tussen vertoning en klik
Positie:
Gemiddelde positie van jouw webpagina voor de gebruikte zoekterm
Hogere ranking, hoe dan
Daarom gaan we pagina’s selecteren en informatie verzamelen. Google Search Console toont je een overzicht van al je webpagina’s, deze informatie kan zorgen dat jij inzicht krijgt in je best presterende pagina’s, blogs en berichten. Hierdoor kun je dus opmaken wat het beste presteert – waar hij rankt binnen Google – op jouw WordPress website en hoeveel bezoekers deze krijgt via een organic search.
Veel en weinig vertoningen, waar richt ik mij op
Lastig! Je hebt nu informatie, maar waar ga jij je als eerste op richten?
Pak je de goedlopende pagina’s, blogs en berichten en ga je hiermee – nog – meer traffic binnenhalen of maak je prioriteit van de pagina’s, blogs en berichten die eigenlijk helemaal niet goed scoren en jouw WordPress website amper voorzien van organic traffic. Deze keuze kun jij alleen maar maken omdat alleen jij zelf weet wat je doelstelling is.
Welke opties zijn er:
Pagina’s die buiten de Top 10 vallen:
Net buiten de top 10 is natuurlijk alsnog door Google redelijk goed geranked, maar toch, ze vallen wel net buiten de 1ste pagina. Feit is dat resultaten op pagina 2 ongeveer een CTR hebben van 0.5%. Wat Google hiermee eigenlijk aangeeft is dat zij je content wel willen ranken ofwel deze pagina’s zijn zeer interessant. Als je deze pagina’s aanpakt door verbeteringen door te voeren en nogmaals de aandacht geeft met deze wetenschap van deze statistieken, dan kan er een stijging plaats vinden waardoor de pagina’s, blogs en berichten een aantal plaatsen kunnen stijgen, daardoor mogelijk tientallen of zelfs honderden extra klikken kan genereren
Pagina’s met een – in verhouding – lage CTR:
Dit zijn pagina’s met veel vertoningen en – mogelijk – een hoge positie, maar weinig klikken. Bij deze pagina’s – die op pagina 1 ranken – ligt de oorzaak voor het lage aantal klikken vaak niet bij de content. Hier zal de winst te behalen zijn bij de meta-omschrijving en mogelijk ook de titel.
Zoektermen, waar heb ik de beste score
Hier toont Search Console je de zoektermen die gebruikt zijn, waarbij die bepaalde webpagina naar voren kwam als één van de resultaten. De logische vervolg stap is dat de specifieke webpagina wordt gevuld met content waarop in de toekomst de verwachting is dat hierop zal worden geklikt. Wees secuur in welke kenwords je hierbij gaan inzetten. Maak een goed leesbare content die waardevol zijn voor de context. Ontwikkel jij een zoekvolume van 2.500 per maand dan kan het klimmen van een aantal posities in Google zomaar een extra 5% CTR betekenen. Dat komt in dit geval neer op 125 extra klikken, en een verhoging van meer dan 35% aan organic traffic voor de webpagina! Voor een website met tientallen of mogelijk zelfs honderden (verouderde) webpagina’s valt er een enorme winst te behalen. Het mooiste is dat Google Search Console je precies vertelt wat er dient te gebeuren om hoger te kunnen ranken voor zeer relevante zoektermen.
Neem contact op!