Hoe gebruik ik Google Analytics
Wat doe jij met de waardevolle data van jouw WordPress website of webshop, maak jij gebruik van Google Analytics?
Veel ondernemers stellen zicht de vraag; hoe gebruik ik Google Analytics. Ze laten kansen liggen doordat ze de beschikbare data van hun website of webshop niet analyseren. Toch schuilt er enorme waarde in die cijfers. Door jouw bezoekersgedrag, conversiepercentages en populaire pagina’s goed te begrijpen, leg je de basis voor een slimme strategie.
Gebruik Google Search Console, haal belangrijke informatie op
Belangrijk bij het laten maken van een WordPress website: koppel direct Google Analytics en Search Console
Laat je een WordPress website maken? Zorg er dan voor dat Google Analytics én Google Search Console vanaf dag één goed worden ingesteld. Deze gratis tools van Google zijn onmisbaar voor iedere ondernemer die zijn online aanwezigheid serieus neemt.
Google Analytics biedt inzicht in het gedrag van je bezoekers. Je ontdekt hoeveel mensen je website bezoeken, via welke kanalen ze binnenkomen, welke pagina’s populair zijn, en hoe lang mensen blijven hangen. Deze gegevens helpen je om je content en marketingstrategie continu te verbeteren.
Google Search Console zoomt in op je prestaties in de zoekmachine. Je ziet met welke zoektermen je gevonden wordt, hoe vaak je website wordt vertoond, hoeveel er wordt doorgeklikt (CTR), en of er SEO-fouten of technische issues zijn die je vindbaarheid beperken.
Werk je met een webdesigner? Vraag of hij deze tools direct voor je kan koppelen. Zo haal je vanaf de lancering het maximale uit je website. Vergeet niet: meten is weten. Zonder deze tools stuur je blind. Meten is de basis van online groei.
Laat je data voor je werken – begin slim, begin meetbaar.
Meer en meer bezoekers op jouw website
Als je inlogt op Google Search Console kun je al snel zien hoeveel keer er “geklikt” is op jou website
vanuit organic search. Naar de hoeveelheid bezoekers kun je nog meer specifieke informatie voor jouw WordPress website terugvinden. Als je Search Console opent en de zoekanalyse gaat bekijken, dan zie je in het scherm hoeveel “klikken” er in 28 dagen zijn geweest. Naast dat je kunt zien hoeveel “klik” jij hebt kun je ook de zoektermen terug vinden die hierbij zijn gebruikt.
Het eerste wat je dient te doen om meer informatie van Search Console te verkrijgen is het selecteren van vertoningen, Click Though Rate (CTR), en positie
Klikken:
Aantal keren dat gebruikers klikken op je gebiste als vertoning
Vertoning:
Aantal keren dat jouw webpagina als resultaat door Google is getoond
CTR ( Click Though Rate ):
Verhoudingspercentage tussen vertoning en klik
Positie:
Gemiddelde positie van jouw webpagina voor de gebruikte zoekterm
Hogere ranking, hoe dan
Veel en weinig vertoningen, waar richt ik mij op
Lastig! Je hebt nu informatie, maar waar ga jij je als eerste op richten?
Pak je de goedlopende pagina’s, blogs en berichten en ga je hiermee – nog – meer traffic binnenhalen of maak je prioriteit van de pagina’s, blogs en berichten die eigenlijk helemaal niet goed scoren en jouw WordPress website amper voorzien van organic traffic. Deze keuze kun jij alleen maar maken omdat alleen jij zelf weet wat je doelstelling is.
Welke opties zijn er:
Pagina’s die buiten de Top 10 vallen:
Net buiten de top 10 is natuurlijk alsnog door Google redelijk goed geranked, maar toch, ze vallen wel net buiten de 1ste pagina. Feit is dat resultaten op pagina 2 ongeveer een CTR hebben van 0.5%. Wat Google hiermee eigenlijk aangeeft is dat zij je content wel willen ranken ofwel deze pagina’s zijn zeer interessant. Als je deze pagina’s aanpakt door verbeteringen door te voeren en nogmaals de aandacht geeft met deze wetenschap van deze statistieken, dan kan er een stijging plaats vinden waardoor de pagina’s, blogs en berichten een aantal plaatsen kunnen stijgen, daardoor mogelijk tientallen of zelfs honderden extra klikken kan genereren
Pagina’s met een – in verhouding – lage CTR:
Dit zijn pagina’s met veel vertoningen en – mogelijk – een hoge positie, maar weinig klikken. Bij deze pagina’s – die op pagina 1 ranken – ligt de oorzaak voor het lage aantal klikken vaak niet bij de content. Hier zal de winst te behalen zijn bij de meta-omschrijving en mogelijk ook de titel.
Zoektermen, waar heb ik de beste score
Hier toont Search Console je de zoektermen die gebruikt zijn, waarbij die bepaalde webpagina naar voren kwam als één van de resultaten. De logische vervolg stap is dat de specifieke webpagina wordt gevuld met content waarop in de toekomst de verwachting is dat hierop zal worden geklikt. Wees secuur in welke kenwords je hierbij gaan inzetten. Maak een goed leesbare content die waardevol zijn voor de context. Ontwikkel jij een zoekvolume van 2.500 per maand dan kan het klimmen van een aantal posities in Google zomaar een extra 5% CTR betekenen. Dat komt in dit geval neer op 125 extra klikken, en een verhoging van meer dan 35% aan organic traffic voor de webpagina! Voor een website met tientallen of mogelijk zelfs honderden (verouderde) webpagina’s valt er een enorme winst te behalen. Het mooiste is dat Google Search Console je precies vertelt wat er dient te gebeuren om hoger te kunnen ranken voor zeer relevante zoektermen.
Gaat deze blog jou net even te ver?
Wij helpen je graag verder
Neem contact op!
Altijd dezelfde dag geholpen
Niets vervelender als jouw website niet doet wat je eigenlijk had gewenst. Ben je helemaal offline of loop je tegen problemen aan? Met onze support optie ben je dezelfde dag nog geholpen.
Via de app reageren wij binnen 1 uur.