Stap over naar GA4

Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics (GA3) met het maken van “hits”. Hierdoor geeft
Google Analytics op jouw property geen actuele data meer. Wil je dit voor zijn? Dan is het tijd om te beginnen met de nieuwe versie van Google Analytics 4 (GA4). GA4 loopt de komende maanden parallel aan GA3 en daardoor zul je geen data mislopen.

Gebruikers rollen en bijbehorende rechten WordPress

Universal Analytics stopt; wat kan ik doen?

Zoals genoemd, tot 1 juli 2023 is Universal Analytics nog te gebruiken en data waarmee jij aan de slag wilt komt ook gewoon binnen. Na 1 juli 2023 houdt dit dus wel op, daarom heb je nu nog 6 maanden om hierop te anticiperen. Overigens als je de afgelopen tijd hebt ingelogd op Google Analytics zul je in jouw dashboard vast hebben gezien dat je geattendeerd wordt om over te stappen.

Belangrijkste reden dat GA3 word beëindigd is dat het niet langer meer voldeed aan alle eisen en behoeften van deze tijd. Zo was het bv. niet mogelijk om alle devices te volgen waarop jouw website werd weergegeven. Met GA4 is het bv. mogelijk te zien dat een bezoeker jouw website heeft bezocht via Google Ads, gebruik maakt van jou app (of door de lead deze heeft geïnstalleerd) en vervolgens overgaat tot een aankoop. 

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe versie van Analytics die medio oktober 2020 al is gelanceerd. Een compleet nieuwe meetmethode over hoe jouw website zich “beweegt” in de online wereld. Je begint met GA4 dus weer helemaal opnieuw – je kunt geen data overzetten – met het verzamelen van data over jouw website of webshop.

Grootste verschil is de meetmethode. GA4 meet via gebeurtenissen (events) op jouw website. Een interactie wordt als een gebeurtenis gemeten. Voordeel daarvan is dat GA4 flexibeler en eenvoudiger naar jouw wens aan te passen is.

Hoe zit het met mijn koppeling met Google Ads

Als jij Google Ads hebt gekoppeld aan Universal Analytics, worden gegevens vanaf 1 juli 2023 niet meer doorgestuurd naar Google Ads.

Dus bijvoorbeeld:

  • doelen die je hebt gesteld en geïmporteerd in Google Ads en  waarop jij je ads optimaliseert.
  • doelgroeplijsten die je vanuit GA3 naar Google Ads stuurt

Het is daarom belangrijk dat je Google Ads koppelt aan Google Analytics 4. Alleen dan blijven conversiegegeven inzichtelijk voor Google Ads. Hou je vast aan GA3 en GA4 dan worden conversies dubbel gemeten en dat wil je waarschijnlijk voorkomen. Verwijder daarom GA3 doelen, de gegevens ben je dan wel kwijt en kun je verder niet meer gebruiken. 

Primair omzetten naar secundair

Kies er daarom voor om in Google Ads de conversies uit Universal Analytics (GA3) om te zetten van primaire naar secundaire conversies.

Dit doe je in Google Ads als volgt:

  • onder Tools en instellingen klikken op Meting – Conversies,
  • vervolgens klik op bewerken van het specifieke doel,
  • in het dropdown menu kies je dan voor Secundaire actie (alleen observeren).

Daarna zul je de conversies vanuit GA4 moeten importeren:

  • onder Tools en instellingen klikken op Meting – Conversies,
  • kies voor + Nieuwe conversieactie,
  • vervolgens importeren en kies voor Google Analytics 4 -property’s,
  • daarna op doorgaan en opslaan,
  • Conversies vanuit GA4 worden in Google Ads standaard weergegeven als primaire conversies.

Je zult in Google Ads nu kunnen zien wat de verschillen zijn tussen de conversies vanuit Universal Analytics en GA4. Door de verschillende meetmethoden zullen die jou zeker opvallen.

Let op; historische gegevens gaan niet mee naar GA4, die verschijnen daarom niet op de rapport overzichten van Google Ads.

Gebruikers rollen en bijbehorende rechten WordPress

Maak jouw Google Analytics 4 property

In de beheerdersomgeving van Google Analytics kun je alvast jouw GA4 property aanmaken. Je kunt kiezen voor “installatieassistent” en de stappen die worden aangeven doorlopen.

Zodra jouw GA4 property is aangemaakt kun je deze parallel laten lopen met jouw Universal Analytics property en begin je gelijk met data verzamelen.

Als je ervoor kiest dit vanaf 1 juli 2023 pas te doen, dan start je zonder historische data. Vergelijken met eerdere periodes is dan niet meer mogelijk. Als je nu al start met GA4 kun je jouw beheer omgeving hetzelfde instellen als je huidige in GA3. Daarnaast raak je – gezien de verschillen – alvast gewend aan de nieuwe interface en dat maakt overstappen wel een stuk gemakkelijker.

Gaat bovenstaande net even te ver voor jou?

Neem contact op!

Een vraag? Stel hem direct.
1
👋 Hulp nodig?
👋 Kunnen we je helpen?
We zijn 7 dgn p/w bereikbaar. Ook in de avonduren.