Verbeter je resultaten

De Bounce rate van je website is van veel toegevoegde waarde. Naast het optimaliseren van jouw website kun je eigenlijk niet om statisieken heen. Misschien dat je hoofd helemaal niet staat naar zo’n dergelijke klus, maar zonder inzicht kun je de website niet verbeteren. Het bijhouden van jouw statistieken kan je namelijk ook veel opleveren.

Naast veel informatie die je in de statistieken kun terugvinden zoomen we nu even in op de bounce rate of het bouncepercentage. Je kun hiervoor het gemakktelijkste Google Analytics inzetten. 

Heb jij een hoge bounce rate of echt helmaal geen idee waarover wordt gesproken, geen probleem lees gerust even veder.

Wat is de bounce rate van jouw website?

De bounce rate is het percentage bezoekers die op je website een pagina bezoekt maar niet verder klikt en jouw site direct weer verlaat. Hoe hoger het bouncepercentage, hoe vaker bezoekers alleen maar één pagina bekijken en direct weer weg klikken.

Uiteaaard heb jij jouw website of webshop hiervoor niet in de lucht. Je wilt namelijk dat een bezoeker verder klikt op je website. Je wilt dat bezoekers van jouw site iets kopen, een e-mailadres achterlaten of contact met je opnemen.

Een hoog bouncepercentage vertelt jouw eigenlijk dat bijvoorbeeld de bezoeker niet heeft gevonden wat hij/ zij zocht, dat jouw site te moeilijk was om te gebruiken of dat deze zo traag fuctioneert dat ze afhaken.

Het analyseren van de bouncerate is dus een manier om te onderzoeken hoe effectief jouw website is en of je bezoeker doet wat jij wilt.

Is een hoog bouncepercentage slecht?

In veel gevallen vertellen de hoge percentages bouncerate dat er iets veranderd moet worden aan je website.

Bijvoorbeeld door meer interne links te plaatsen, je website duidelijker en sneller te maken en/ of de juiste calls-to-action in te zetten.

De zoekmachine van Google houdt van websites met een laag bouncepercentage. Laag betekent dat bezoekers graag op je website blijven.

Het is trouwens wel in welke nice je jouw website hebt neergezet. Er zijn websites waarbij een hoger bouncepercentage juist heel normaal is, bijvoorbeeld;

  • Als je een blog hebt waar veel terugkerende bezoekers komen.
  • Als een bezoeker via Google op een bepaalde pagina komt en daar direct vindt wat hij zocht. 
  • Als je website maar uit één pagina bestaat.
  • Als je een pagina hebt waarop een link staat naar bijvoorbeeld een betaalde link.

Welk bouncepercentage bij jou website past is dus afhankelijk van de nice, inrichting en doel van een pagina.

bounce rate website, De bounce rate van je website, WordPress webdesign | Website | Webshop | SEO

Wat is een normaal bouncepercentage?

Dat verschilt dus, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Dat een landingspagina een laag bouncepercentage zou moeten hebben, je wilt immers dat mensen vanuit je landingspagina doorklikken door je website, is ook voor jouw nu misschien al logisch.

Ook als op je website wilt dat iemand doorklikt en uiteindelijk contact met je opneemt, verwacht je een lagere bounce rate. 

Google geeft een indicatie van gemiddelde bounce rates per type pagina:

Landingspagina’s: 70 – 90%
Content websites: 10 – 60%
Leadgeneratie: 30 – 50%
E-commerce: 20 – 40%
Online diensten: 10 – 30%
Blogs: 70 – 98%

Waar valt jouw website tussen?

Heb je bijvoorbeeld een landingspagina en wil je dat bezoekers doorklikken naar andere pagina’s op je website, en deze landingspagina heeft een hoge bounce rate?

Dan is het verstandig je daar eens in te verdiepen.

 

Bekijk je de bouncerate in Google Analytics

Heb jij al een langere tijd jouw website verbonden aan Google Analytics en is daardoor een overzicht van statistieken ontstaan, dan kun je aan de slag.

Om het bouncepercentage van de hele website te zien klik je links op Doelgroep → Overzicht.

Hier zie je onder de grafiek het bouncepercentage staan.

De bounce rate per specifieke pagina vind je onder Gedrag → Site Content → Alle pagina’s.

Hoe verlaag je het bouncepercentage?

Bekijk je eigen site en verplaats je in de rol van bezoeker.

Is er iets niet duidelijk op je site?
Weet je niet waar de site over gaat?
Kun je de prijzen die je zoekt niet vinden? Kun je nergens naar doorklikken of heb je bijvoorbeeld geen idee hoe je met de persoon achter de website contact op moet nemen?

Allemaal redenen om weg te klikken!

Pas jouw website gericht aan, behoudt bezoekers en potentiele klanten door regelmatig in jouw statistieken te duiken.

bounce rate website, De bounce rate van je website, WordPress webdesign | Website | Webshop | SEO

Gaat bovenstaande net even te ver voor jou?

Neem contact op!

×