Het kopen van reviews
Het kopen van Google reviews; een slecht idee.
Het kopen van reviews neemt een steeds grotere vlucht. Reviews worden steeds belangrijker en het aanbod van bedrijven die daarop inspelen groeit met de dag. Als eigenaar van een bedrijf heb je waarschijnlijk al eens ervaren dat deze recensies invloed hebben op de omzet van jouw bedrijf. Het kopen van reviews kan flink oplopen maar die uitgave weegt soms wel op tegen de omzet die je daarmee kunt genereren.
De reputatie van jouw bedrijf
Het opbouwen van een betrouwbare en goede reputatie kost nu eenmaal veel tijd. Het afbreken door het inzetten van gekochte reviews breekt deze reputatie in een bliksem snelheid weer af.
De geloofwaardigheid van jouw bedrijf zal een enorme deuk op lopen. Om dit te kunnen herstellen zal erg lastig zijn. De kans om “ontdekt” te worden wanneer er gekochte reviews zijn ingezet neemt steeds verder toe.
Google Penalty’s
De algoritmes van Google worden steeds slimmer en intelligenter. Steeds gemakkelijker wordt het om nep reviews te kunnen opsporen. Als er daadwerkelijk bewijzen zijn dat een bedrijf zich schuldig maakt aan het kopen of het zelf plaatsen van deze fake reviews zal er actie worden ondernomen.
De kans dat je vanuit de zoekmachine “verdwijnt” is daarbij best denkbaar en betekend dat de vindbaarheid van jouw bedrijf sterk afneemt.
Reviews worden verwijderd
Als de technieken om gekochte recensies op te sporen dus steeds beter worden is de kans om gevonden te worden dus groot. Als nep recensies gevonden worden zullen deze ook worden verwijderd. Het geld dat je hebt besteed aan het kopen van deze reviews levert dan zeker niet op wat je had beoogt. Veel geld uitgeven aan gekochte reviews die vervolgens binnen enkele uren of dagen weer offline gehaald worden is geen investering en leveren – anders dan het uitgeven van geld – ook niets op.
Een fake recensie is gewoon strafbaar
De toezichthouder ACM heeft aangekondigd hard op te gaan treden tegen bedrijven die reviews kopen. In het buitenland zijn er al verschillende gevallen bekend waarbij bedrijven hoge boetes hebben gekregen omdat zij zich schuldig hebben gemaakt aan het misleiden van consumenten.
Als voorbeeld; in Italië heeft een man 9 maanden celstraf gekregen, met daarboven op een boete van € 8.000,- voor het verkopen van recensies voor Tripadvisor
Gaat bovenstaande net even te ver voor jou?
Neem contact op!